فرصت‌سوزی رشیدپور با روحانی خنثی

محمد تاج‌الدین- انتظار می‌رفت تازه‌ترین گفت‌وگوی زنده حسن روحانی جنجالی باشد‌. انتخاب رضا رشیدپور به عنوان مجری این امید را در دل مردم زنده کرد که قرار نیست باز هم سوال‌های تکراری و از پیش تعیین شده مصاحبه رییس‌جمهور را پیش ببرد‌. مردم انتظار داشتند رشیدپور که در سالیان گذشته در صداوسیما برنامه‌های جنجالی ساخته و گاهی هم بیشتر از ظرفیت رسانه ملی صحبت کرده و پی ممنوع‌التصویری را به تنش مالیده گفت‌وگوی متفاوتی رقم بزند‌. حتی خود رشیدپور هم در ابتدای گفت‌و‌گو به حسن روحانی اعلام کرد قرار است سوال‌های خاص بپرسد‌. شاید تعریف خاص و جنجالی در ذهن رشیدپور با مردم متفاوت است‌. آنچه از صداوسیما به عنوان گفت‌وگو با رییس‌جمهور پخش شد، خنثی‌ترین صحبت‌های روحانی در چند سال گذشته بود‌. اختصاص وقت به سوال‌های پیش پا افتاده و جواب‌های تکراری اعصاب مردم را به هم ریخت‌.
در حالی که در چند هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران بودیم و نظرات مختلف جناح‌های سیاسی در مورد بروز این اتفاق مهم، رشیدپور هیچ اشاره‌ای به حوادث اخیر نکرد‌. حتی در جایی حسن روحانی در خلال سوال‌های تکراری رشیدپور با اشاره به حق مردم برای اعتراض این فرصت را به رشیدپور داد تا مصاحبه را به سمتی ببرد که انتظار بسیاری از مخاطبان بود‌. اما در کمال تعجب مجری به سراغ بافت فرسوده رفت و سوال‌هایی که باید نهایتا از وزیر راه و شهرسازی پرسیده شود، نه رییس‌جمهور‌.
روحانی چند بار با وجود مسیر مصاحبه به اصطلاح برای مطرح کردن مباحث جنجالی به رشیدپور پاس داد اما نتیجه‌ای نگرفت‌. شاید مهم‌ترینش مربوط به موسسات مالی و واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی بود در حالی که وزیر دفاع چند روز پیش از خروج نظامیان از اقتصاد به دستور رهبری سخن گفته بود و بسیاری تحلیلگران منتظر نظر رییس‌جمهور بودند رشیدپور صحبت را به سمت خودروهای هیبریدی برد‌. این کار اوج خودخواهی او را نشان داد‌. او در برنامه حالا خورشید که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود به طور گسترده موضوع خودروهای هیبریدی و افزایش عوارض آن را مطرح کرده و هر جایی می‌رسد به آن اشاره می‌کند‌.
هرچند همه تقصیر‌ها گردن مجری نیست‌. روحانی هم عادت کرده در گفت‌وگوهایش حرف‌های کلی بزند و مشکلات را به گردن دیگران بیاندازد‌. مردمی که در دوم اردیبهشت امسال با هزار امید و آرزو پای صندوق رای حاضر شدند و از او و دولتش حمایت کردند از خود می‌پرسند تفاوت میان احمدی‌نژاد و روحانی در پاسخ به مشکلات کشور چیست؟ هر دو رییس‌جمهور از بهبود شرایط و عادی بودن اوضاع سخن می‌گویند درحالی که واقعیت چیز دیگری است‌.


روحانی اگر می‌خواهد ارتباطش با مردم مستمر و تاثیرگذار باشد باید ادبیاتش را تغییر دهد‌. کلی‌گویی و پوشاندن واقعیت چیزی را درست نمی‌کند‌.
تا وقتی بحران در مسائل اقتصادی و سیاسی پذیرفته نشود مشخص است کسی به فکر حل بحران نیست‌. بهتر است در فرصت‌های بعدی جلوی رییس‌جمهور چند خبرنگار منتقد بنشینند و سوال‌های جسورانه‌تری بپرسند‌. شومن‌های تلویزیونی هرچقدر هم بخواهند چهره منتقد به خود بگیرند سر آخر رفتاری صداوسیمایی دارند‌. مچ‌گیری در مسایل بی‌اهمیت و چشم‌پوشی بر مشکلات عمده‌.